작품 정보
이 금동 불상(金銅佛像)은 간결한 형식 안에 온화한 표정, 균형 잡힌 비례, 정제된 세부 표현 등 삼국시대 불상의 이상화된 조형미를 잘 보여주는 유물입니다.
신체에 비해 크게 형상화된 머리는 위엄과 신성성을 강조하고, 둥글고 온화한 얼굴, 반개안(半開眼)의 시선, 잔잔한 미소는 자비희사(慈悲喜捨)의 이상적 내면을 시각화합니다.
통견식(通肩式) 착의에 대칭적 의문(衣紋)은 간결하면서도 안정감을 주고, 손과 발이 각각 정밀하게 표현되어 조형적 완성도를 높입니다. 손은 시무외인(施無畏印)과 여원인(與願印)을 취하여 중생의 고통을 덜고 소망을 성취하게 하려는 의미를 담고 있습니다. 불룩한 복부 표현은 신라 불상에서 점차 형식화되어 가는 이상화된 신체관을 반영합니다.
불상의 복련(覆蓮)형 대좌는 번뇌 속에서 피어나는 연꽃처럼 깨달음과 청정함을 상징합니다.
중공식(中空式) 주조는 가벼워 이동을 용이하게 하며, 금 도금은 장엄성을 함께 구현합니다. 이 불상은 삼국시대 신라 조각의 이상적 미감과 신앙성을 압축한 유물입니다.
━━━━━
此金铜佛像在简洁的造型中融入了柔和的表情、匀称的比例与精致的细节刻画,充分展现了朝鲜三国时代佛教造像所追求的理想化形式美。
头部比例相对较大,强化了佛像的威严与神圣性。圆润祥和的面容、半睁的眼神以及含蓄的微笑,具象地表现出佛教中“慈、悲、喜、舍”的理想内在。
通肩式衣着配以对称的衣纹线条,简洁流畅,营造出沉稳安定的视觉感。双手与双足雕刻细腻,提高了整体的造型完成度。双手所结的施无畏印与与愿印,象征解除众生痛苦、成就愿望的佛心誓愿。略微鼓起的腹部则体现了新罗佛像中逐渐程式化的理想身体观。
佛像所坐的覆莲式莲座,如烦恼中绽放的莲花,象征着觉悟与清净。
采用中空铸造工艺,不仅减轻了重量,便于移动,也展现出高超的制作技术;佛身表面施以鎏金处理,增强了佛像的庄严感与神圣性。此佛像可谓是朝鲜三国时代新罗佛教雕刻在理想美学与宗教信仰精神上的集中体现,具有重要的历史与艺术价值。
━━━━━
This gilt-bronze Buddha statue is a refined example of the idealized aesthetic of Three Kingdoms period Buddhist sculpture. Within its simple form, it embodies a serene expression, balanced proportions, and meticulously rendered details.
The head, proportionally larger than the body, emphasizes dignity and divinity. The round, gentle face, half-closed eyes, and soft smile visually represent the Buddhist ideals of compassion, joy, and equanimity.
The robe, draped in the tonggyeon-sik (通肩式) style over both shoulders, features symmetrical folds that are simple yet give a sense of stability. The hands and feet are carefully crafted, enhancing the statue's sculptural completeness. The right hand is raised in the abhaya mudra (施無畏印) to dispel fear, and the left hand is lowered in the varada mudra (與願印) to grant wishes—symbolizing the alleviation of suffering and the fulfillment of aspirations. The slightly protruding abdomen reflects an idealized bodily form that became increasingly stylized in Silla-period Buddhist sculptures, symbolizing abundance and life force.
The inverted lotus pedestal symbolizes enlightenment and purity, like a lotus blooming from worldly suffering.
Cast using the hollow method, the statue is lightweight and easily transportable. Its gilded surface adds grandeur and sanctity. This statue encapsulates the ideal beauty and spiritual devotion of Three Kingdoms-era Silla sculpture.
CONDITION
NOTICE
상담/문의 : 02- 730-5601 / 02- 730-7566