본문
작품 정보
이 금동 불상(金銅佛像)은 삼국시대에 제작된 소형 좌상으로, 화려한 광배(光背)와 섬세한 조각이 특징입니다.
불상은 결가부좌(結跏趺坐)의 자세로 앉아 있으며, 오른손을 가슴 높이로 들어 시무외인(施無畏印)을 취하고 있습니다. 머리 뒤에는 화염문을 간략화한 삼각형 광배가 표현되어 있어 신성과 권위를 강조합니다. 양어깨를 감싼 통견식(通肩式) 착의와 무릎 아래로 흘러내리는 유려한 의문(衣紋)은 입체적인 미감을 형성합니다.
대좌는 복련(覆蓮)형 연화좌(蓮華座)로, 전체적인 안정감을 줍니다.
금 도금(鍍金)의 흔적이 부분적으로 남아 있어 당초의 장엄한 외관을 짐작하게 하며, 삼국시대 불상의 특징인 균형 잡힌 비례, 힘 있는 조형, 섬세한 묘사를 잘 보여줍니다.
━━━━━
此金铜佛像是朝鲜三国时代制作的小型坐佛,具有华丽的背光与精致的雕刻工艺。
佛像结跏趺坐,右手高举至胸前,结施无畏印。头部背后饰有简化火焰纹样的三角形光背,强化了佛的神圣性与权威感。通肩式僧衣自双肩披下,流畅的衣纹自然垂落至膝下,增强了立体感与视觉美感。
佛像所坐的覆莲式莲花座使整体造型更趋稳重,和谐。
佛身表面部分仍残留有鎏金痕迹,可推测其原貌曾极为华丽庄严。此佛像在匀称的比例、饱满有力的造型与细腻的雕刻上,集中展现了朝鲜三国时代佛教造像的艺术特色与时代审美。
━━━━━
This gilt-bronze Buddha statue, a small seated figure from the Three Kingdoms period, is notable for its ornate halo and delicate craftsmanship.
The Buddha sits in the lotus posture with the right hand raised to chest level in the abhaya mudra (施無畏印), symbolizing fearlessness. Behind the head, a triangular halo simplified from a flame motif enhances the figure’s divine presence and authority. Wearing a robe in the tonggyeon-sik (通肩式) style that covers both shoulders, the garment flows gracefully below the knees. The dynamic drapery creates a strong sense of three-dimensional form.
The pedestal is a lotus base in the inverted lotus style, contributing to a sense of visual stability.
Traces of gilding remain, hinting at the statue's original resplendent appearance. The statue reflects key characteristics of Three Kingdoms Buddhist art—harmonious proportions, powerful form, and intricate detail.
CONDITION
NOTICE
상담/문의 : 02- 730-5601 / 02- 730-7566