본문
조선 18세기 경기도 광주 분원요에서 생산된 청화백자입니다. 직립한 구연부에 벌어진 어깨에서부터 서서히 좁아진 모습이며 내외의 이중구조로 되어 있습니다. 투각기법으로 몸체 전면을 깎아 모란과 그 줄기 및 잎을 표현하였습니다. 어깨 부분에는 청화로 단결한 당초문대를, 허리 밑부분에는 여의두문과 양각대선을 둘렀습니다. 유색은 유백색이며, 굽은 모래받침의 흔적이 있습니다. 유사한 작품으로는 국립중앙박물관 소장의 보물 제240호가 있습니다.
━━━━━
这是18世纪朝鲜在京畿道广州分院窑烧制的青花白瓷。口沿直立,肩部外撇后逐渐收敛,呈现内外双层结构。器身正面以镂空技法刻牡丹花、枝茎与叶片。肩部以青花绘制连续缠枝纹带,腹下部环绕如意头纹及阳刻弦纹。釉色呈乳白色,器足留有砂质支烧痕迹。类似作品有藏于国立中央博物馆的宝物第240号。
━━━━━
This blue-and-white porcelain jar was produced in the 18th century at the Bunwon kiln in Gwangju, Gyeonggi Province. The jar has an upright mouth, broad shoulders, and a tapering body with a double-layered structure. The entire body is pierced in openwork to depict peonies with stems and leaves. Around the shoulders runs a band of scroll design painted in underglaze blue, while the lower body features ruyi-head motifs and incised bands. The glaze is milky white, and traces of sand supports remain on the base.